Άγχος και Υπογονιμότητα 2017-10-11T11:07:38+00:00

Άγχος και Υπογονιμότητα

Η υπογονιμότητα είναι πλέον ένα κοινό πρόβλημα, επηρεάζοντας 1 στα 5 με 6 ζευγάρια στον Δυτικό κόσμο (περίπου 20%) με μια αυξητική τάση η οποία οφείλεται σε διάφορα αίτια. Όταν μια γυναίκα προσπαθεί να συλλάβει, ακόμα κι αν δεν υπάρχει πρόβλημα γονιμότητας, το άγχος τα κάνει όλα πιο δύσκολα. Το ανθρώπινο σώμα μπορεί να είναι μια εξαιρετικά καλοκουρδισμένη μηχανή, απ’ την άλλη όμως, η μηχανή αυτή είναι και πολύ ευαίσθητη στο οτιδήποτε της συμβαίνει. Το γυναικείο σώμα δεν έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να επιτύχει εγκυμοσύνη ενώ τρέχει να γλιτώσει από τα δόντια της τίγρης. Τώρα η τίγρης έχει πάρει τη μορφή άγχους στην εργασία, τα οικονομικά, την οικογένεια, τον τρόπο ζωής ακόμα και την αρνητικότητα.

Το άγχος κάνει πολλά όργανα του σώματος να υπερλειτουργούν και αυξάνει την παραγωγή χημικών ουσιών στο σώμα, συμπεριλαμβανομένων των ορμονών. Το χρόνιο άγχος (όπου υπάρχει σε μια μακροχρόνια κατάσταση), μπορεί να προκαλέσει κατάθλιψη και διαταραχές ύπνου. Μπορεί επίσης να διαταράξει το ανοσοποιητικό σύστημα. Σε ορισμένες περιπτώσεις, το έντονο άγχος μπορεί να διαταράξει τα επίπεδα των ορμονών της γυναίκας και, κατά συνέπεια, να προκαλέσει καθυστέρηση ή αναστολή της ωορρηξίας. Επιπλέον, σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να διαταραχθεί η σεξουαλική ζωή του ζευγαριού.

Δυστυχώς, το στρες και το άγχος είναι σήμερα ένα φυσιολογικό κομμάτι της καθημερινής μας ζωής. Πώς μπορούμε άλλωστε να μην αγχωνόμαστε και να μην ανησυχούμε, βιώνοντας καθημερινά τόσα προβλήματα; Παρότι είναι δύσκολο να απομονώσει κανείς όλους τους άλλους παράγοντες και να κρατήσει μόνο αυτόν του άγχους ή της ψυχολογικής πίεσης, ερευνητές του Ιατρικού Κέντρου του Πανεπιστημίου του Οχάιο, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό “Human Reproduction” και το “New Scientist”, μελέτησαν τις περιπτώσεις 373 γυναικών ηλικίας 18 έως 40 ετών, που δεν είχαν διαγνωσμένα προβλήματα γονιμότητας και οι οποίες μόλις είχαν αρχίσει να προσπαθούν να μείνουν έγκυες με φυσικό τρόπο

Οι επιστήμονες παρακολούθησαν τις γυναίκες επί ένα έτος ή ώσπου αυτές να πιάσουν παιδί. Σε αυτό το διάστημα, μετρούσαν περιοδικά στο σάλιο των γυναικών το επίπεδο του ενζύμου άλφα-αμυλάσης και της ορμόνης κορτιζόλης, δύο βασικών βιοδεικτών του στρες. Όπως διαπιστώθηκε, οι γυναίκες με τα υψηλότερα επίπεδα άλφα-αμυλάσης είχαν κατά μέσο όρο 29% λιγότερες πιθανότητες κάθε μήνα να μείνουν έγκυες, σε σχέση με εκείνες που είχαν τα χαμηλότερα επίπεδα του εν λόγω ενζύμου στον οργανισμό τους. Επιπλέον, οι πιο αγχωμένες γυναίκες είχαν υπερδιπλάσια πιθανότητα να διαγνωσθούν ως υπογόνιμες.

Τα περισσότερα ζευγάρια σχεδιάζουν τη ζωή τους πιστεύοντας πως αν δουλέψουν σκληρά για κάτι, μπορούν να το πετύχουν. Έτσι, όταν αντιμετωπίζουν υπογονιμότητα, αισθάνονται απώλεια ελέγχου. Οι εξετάσεις και θεραπείες υπογονιμότητας μπορεί να είναι σωματικά, συναισθηματικά, οικονομικά αγχωτικές.
Η υπογονιμότητα μπορεί να δημιουργήσει διάσταση στο ζευγάρι, γεγονός που αυξάνει επιπλέον τα επίπεδα του άγχους.

Η αναβλητικότητα και η αναποφασιστικότητα είναι βασικά χαρακτηριστικά του υπογόνιμου ζευγαριού. Αυτό φυσικά επιτείνει το πρόβλημα και πολλές φορές το επιδεινώνει. Συνεπώς, το στρες προκαλεί υπογονιμότητα, η υπογονιμότητα κάνει πιο έντονο το στρες όσο ο καιρός περνάει, και έτσι μειώνεται ακόμη περισσότερο η πιθανότητα της σύλληψης. Και κάπως έτσι το ζευγάρι μπλέκεται σε έναν ατέρμονο φαύλο κύκλο, ο οποίος αν δεν «σπάσει», η υπογονιμότητα θα παρατείνεται. Και ο κύκλος αυτός θα σπάσει, μόνο όταν το στρες μειωθεί.

Η δυσκολία απόκτησης παιδιού μπορεί να οδηγήσει στη δημιουργία έντονων συναισθημάτων, όπως έκπληξη, άρνηση, ενοχές, θυμός, κατάθλιψη, απομόνωση, απώλεια αυτοελέγχου και απογοήτευση. Τα προβλήματα γονιμότητας επηρεάζουν πολλά πράγματα στη ζωή ενός ζευγαριού. Δημιουργούν ανησυχία, ανυπομονησία και ένταση, αλλά αφήνουν επίσης συναισθήματα λύπης και απορρύθμισης.

Οι δυσκολίες στη σύλληψη συχνά προκαλούν ντροπή και ενοχές στο ζευγάρι, γι’ αυτό και συχνά πολλές φορές το κρατούν μυστικό. Το αποτέλεσμα είναι να μην υπάρχει υποστήριξη από το οικογενειακό και φιλικό περιβάλλον, και όλη η ένταση να ανακυκλώνεται σχεδόν αποκλειστικά ανάμεσά τους.

Τα προβλήματα υπογονιμότητας δεν έχουν μόνον ενδοψυχικές προεκτάσεις, αλλά και διαπροσωπικές. Επηρεάζεται η εικόνα του εαυτού, η σεξουαλική σχέση (μιας και αυτή υπενθυμίζει την αδυναμία του ζευγαριού να αποκτήσει παιδί) και βιώνεται η απογοήτευση όταν η θεραπεία αποτυγχάνει.

Αίσθημα κοινωνικής ανεπάρκειας. Και οι δύο νιώθουν ότι δεν είναι ικανοί να φέρουν σε πέρας την κοινωνική τους «υποχρέωση», που δεν είναι άλλη από τη δημιουργία οικογένειας. Εξάλλου η απόκτηση παιδιού για ένα ζευγάρι είναι σημαντική, καθώς συμβολίζει τη σεξουαλική ταυτότητά του και την κοινωνική του ένταξη. Για αρκετά άτομα με υπογονιμότητα, η απόκτηση παιδιών αποβαίνει εξαιρετικά σημαντική και διαπλέκεται με τους υψηλούς στόχους της πληρότητας και της ευτυχίας.

Καταρχάς μιλήστε με τον γυναικολόγο αναπαραγωγής και ολοκληρώστε και οι δύο τις απαραίτητες εξετάσεις ελέγχου της γονιμότητάς σας, ώστε να αποκλείσετε τους ιατρικούς λόγους.

Αν καταλήξετε ότι το άγχος είναι ο παράγοντας που μέχρι σήμερα σας εμποδίζει στην επιτυχία εγκυμοσύνης, θα πρέπει να σταματήσετε να βλέπετε τη σεξουαλική επαφή ως μέθοδο αναπαραγωγής μόνο. Είναι απολύτως κατανοητό πως κάπως έτσι καταλήγει, μετά από ένα διάστημα ανεπιτυχών προσπαθειών. Και μόνο η λέξη «προσπάθεια» που χρησιμοποιούμε ως όρο, προκαλεί άγχος. «Αγχώνομαι όταν προσπαθώ για κάτι, το οποίο κιόλας θέλω να έχει επιτυχία». Βγάλτε απ’ το μυαλό σας τη λέξη «προσπάθεια». Η ερωτική επαφή είναι ευχαρίστηση, είναι προσωπική στιγμή επαφής και εγγύτητας με τον σύντροφο και έτσι θα πρέπει να το δείτε για να το ευχαριστηθείτε και να είστε ήρεμη. Και απευθύνομαι στη γυναίκα, γιατί στο δικό της σώμα συμβαίνει όλο το «ταξίδι». Βγάλτε απ’ το μυαλό σας το αποτέλεσμα και απολαύστε τη στιγμή.

Συζητήστε με τον σύντροφό σας. Συνειδητοποιήστε ότι δεν είστε μόνοι. Μιλήστε με άλλα άτομα που έχουν πρόβλημα υπογονιμότητας, μέσα από συμβουλευτικές υπηρεσίες ή ομάδες υποστήριξης.

Διαβάστε βιβλία για την υπογονιμότητα, θα ανακαλύψετε ότι τα συναισθήματά σας είναι φυσιολογικά και ίσως βοηθηθείτε στην αντιμετώπισή τους. Μάθετε όσα μπορείτε σχετικά με την αιτία της υπογονιμότητάς σας και τις διαθέσιμες θεραπευτικές επιλογές.

Να ασκείστε τακτικά. Βοηθά στην απελευθέρωση της φυσικής και συναισθηματικής έντασης. Αποφύγετε την υπερβολική λήψη καφεΐνης, αλκοόλ ή άλλων διεγερτικών.

Εξοικειωθείτε με το διαλογισμό, τη γιόγκα και τον βελονισμό.

Αφιερώστε χρόνο στους εαυτούς σας καθημερινά. Είτε είναι 5 είτε 10 λεπτά κατά τα οποία βάζετε τα πόδια σας πάνω στο τραπέζι και χαλαρώνετε τα ρούχα σας, αυτό επιτρέπει στο σώμα σας να γεμίσει μπαταρίες. Όταν όλη σας η ζωή κινείται γύρω από την προσπάθειά σας να συλλάβετε, θα λάβετε τα αντίθετα αποτελέσματα. Μην ξεχνάτε ότι είστε μέρος της διαδικασίας και είναι σημαντικό να παραμείνετε υγιείς και ισορροπημένες.

Το να γράφετε ημερολόγιο είναι πολύ σημαντικό. Βγάζει τα αρνητικά συναισθήματα από το μυαλό σας και σας επιτρέπει να ελέγχετε τι συμβαίνει και πώς να το γυρίσετε σε κάτι θετικό.

Αν αντιμετωπίζετε δυσκολίες στο να παραμείνετε αισιόδοξες, κρατήστε σημειώσεις γράφοντας θετικές λέξεις και φράσεις, τις οποίες μπορείτε να διαβάζετε κατά τη διάρκεια της ημέρας. Βάλτε ένα στον καθρέφτη του μπάνιου, τον υπολογιστή, το αμάξι σας και το πίσω μέρος του κινητού τηλεφώνου. Διαβάζετε τις σημειώσεις και επαναλάβετε στο μυαλό σας.

Μην ξεχνάτε τα ραντεβού. Ένας άλλος τρόπος για να απολαύσετε τη διαδικασία είναι να δημιουργήσετε εκ νέου φλερτ με το σύντροφό σας. Εκπλήξτε ο ένας τον άλλο με δώρα ή κάρτες, βγείτε, ανανεωθείτε, ερωτευτείτε ξανά. Δε σας εμποδίζει τίποτα απ’το να έχετε ερωτικές επαφές και στις μη γόνιμες μέρες.

Βγείτε έξω, διασκεδάστε, μιλήστε με φίλους και με την οικογένειά σας και χαλαρώστε.

Η αισιοδοξία είναι ζωτικής σημασίας για τη σωματική και συναισθηματική ευεξία της γυναίκας. Η αισιόδοξη σκέψη, φέρνει θετικά συναισθήματα και θετικές πράξεις στη ζωή. Εξαλείψτε την αρνητικότητα στο περιβάλλον σας. Συναναστραφείτε με θετικούς ανθρώπους, διαβάστε θετικά βιβλία, δείτε αισιόδοξες ταινίες. Μην αφήνετε τους γύρω σας να σας ρίχνουν την ψυχολογία.

Η σημασία της ψυχολογικής υποστήριξης

Αν δύο σύζυγοι αντιμετωπίζουν πρόβλημα υπογονιμότητας και νιώθουν πως χρειάζονται βοήθεια από κάποιον ειδικό, η λύση που προτείνεται από την πλευρά των ψυχολόγων είναι η συμβουλευτική μέθοδος. Ο ειδικός που θα κληθεί να υποστηρίξει το ζευγάρι θα πρέπει:

  • Να διερευνήσει, να κατανοήσει και να βοηθήσει στην επίλυση των προβλημάτων που απορρέουν από την κατάσταση την οποία βιώνει το ζευγάρι εξαιτίας της υπογονιμότητας ή της διαδικασίας της υποβοηθούμενης αναπαραγωγής
  • Να ενθαρρύνει τη συμμετοχή του ευρύτερου οικογενειακού και συγγενικού περιβάλλοντος στην αντιμετώπιση του προβλήματος
  • Να σταθμίσει κάθε ατομική περίπτωση, αξιολογώντας τις ανάγκες κάθε μέλους του ζευγαριού
  • Να βοηθήσει το ζευγάρι να εξετάσει την περίπτωση της εξωσωματικής γονιμοποίησης, αποδεσμεύοντάς το από ενδεχόμενους φόβους που αυτή δημιουργεί
  • Να το βοηθήσει να διαχειριστεί και να μειώσει το στρες του. Να καλλιεργήσει την επικοινωνία του ζευγαριού
  • Να προωθήσει την έκφραση των συναισθημάτων και από τις δύο πλευρές
  • Να υποστηρίξει το ζευγάρι στην περίπτωση που αποδειχτεί πως δεν θα μπορέσει τελικά να αποκτήσει παιδί
  • Να προετοιμάσει το ζευγάρι για το ενδεχόμενο να χρειαστεί να καταφύγει στη λύση της υιοθεσίας

Υπογονιμότητα

  Επικοινωνήστε μαζί μας

Μαρτυρίες Ασθενών

Πολύ ευγενικός γιατρός, άμεση απάντηση σε οποιοδήποτε ερώτημα κι αν υπάρξει, πολύ καθαρός χώρος και σου προσαρμόζει τα ραντεβού την ώρα που μπορείς εσύ.

Μαρία Τ.

Ο γιατρός είναι ευσυνείδητος, υπομονετικός και άριστος στη δουλειά του. Τον συνιστώ ανεπιφύλακτα.

Σοφία Π.

Πρότυπο ιατρείο, εξαιρετικός γιατρός. Μηδενικός χρόνος αναμονής, άμεση εξυπηρέτηση.

Σύλβια Μ.

Κλείστε Ραντεβού

Είμαστε εδώ για εσάς και μπορείτε να προγραμματίσετε ένα ραντεβού 24 ώρες την ημέρα, 7 ημέρες την εβδομάδα. Εάν το γραφείο δεν είναι ανοιχτό, μπορείτε να κλείσετε ραντεβού μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στο info@maternacare.gr ή συμπληρώνοντας την φόρμα επικοινωνίας.

ΚΛΕΙΣΤΕ ΡΑΝΤΕΒΟΥ